Den finanční gramotnosti
Den finanční gramotnosti
25. října se uskutečnil již sedmý díl projektu o finanční gramotnosti. Tento projekt je realizován v souladu s programem "Rozumíme penězům", jehož hlavním cílem je finanční vzdělávání dětí a zvýšení finanční gramotnosti v České republice.
Akce se zúčastnili všichni žáci prvního i druhého stupně. Sedmý projektový den byl na druhém stupni rozdělen do dvou částí. V prvních dvou hodinách si žáci zábavnou formou zopakovali znalosti získané v hodinách občanské výuky a v minulých dílech projektu. Procvičované náměty se v jednotlivých ročnících lišily, nejčastěji žáci opakovali základní pojmy z oblasti finanční gramotnosti.
Druhou část projektového dne strávili žáci prací ve fiktivních domácnostech. Protože se jednotlivé třídy druhého stupně nachází v různých fázích tohoto dlouhodobého projektu, byla témata, na nichž pracovaly odlišná. Žáci šestého ročníku teprve zakládali své fiktivní domácnosti a seznamovali se s jednotlivými položkami rodinného rozpočtu. Sedmáci kupovali nové auto a osmáci si zařizovali nové bydlení. Cílem těchto dvou témat bylo seznámit žáky s výhodami a riziky některých finančních produktů jako jsou například leasing, spotřebitelský úvěr, hypoteční úvěr a stavební spoření. Pro žáky devátého ročníku byla připravena témata výhodné nakupování a nákupy na internetu. Použité materiály měli žákům pomoci s odhalování různých prodejních triků a naučit je správným postupům při nákupu zboží přes internet. Většina témat byla zakončena prezentací závěrečné práce.
Projektový den se vydařil a zábavnou formou pomohl dětem k lepší orientaci ve světě peněz. J. Písaříková
Do celoškolní akce se zapojili i prvňáčci. V úvodní části se žáci zamýšleli nad otázkami: K čemu potřebujeme peníze? Kde je bereme?
Potom byli rozděleni do pěti skupin, ve kterých celé dopoledne plnili různé aktivity. V první části každá skupina pracovala se svojí přidělenou rodinou: vystřihli, vybarvili a nalepili na čtvrtku jednotlivé postavy. Pak celá skupina představila ostatním spolužákům svoji rodinu. Poté následovaly činnosti s mincemi. Všichni se seznámili se všemi mincemi naší státní měny. Děti sledovaly nejen hodnotu, ale také velikost, barvu, hmotnost i lícovou a rubovou stranu. O tom, jak dobře mince znají, se žáci brzy přesvědčili při skládání rozstříhaných zvětšených mincí z papíru. Nebyl to tak lehký úkol, jak se zpočátku děti domnívaly. Dalším úkolem bylo rozměňování mincí na nejmenší možný počet. To byla pro žáky nejtěžší aktivita, ale nakonec ji zvládli s malou nápovědou všichni. Na závěr si vyzkoušeli frotáž mincí.
Celé dopoledne uteklo jak voda, všechny úkoly byly splněny. Práce se dětem líbila. A. Kučerová
Již tradičně proběhl dnes 25.10.2017 na naší škole Den finanční gramotnosti. Navázali jsme na předchozí práci v pěti skupinách, které představují dané rodiny.
První hodinu jsme si povídali o významu peněz a hospodaření s nimi, třeba jak využíváme své kapesné od rodičů. Následovala skupinová práce, vysvětlili jsme si pojmy příjmy, výdaje a zůstatek. Každá skupina zpracovala tabulku pro "svou rodinu" podle dostupných informací o ní, které získala z úvodního textu. Dalším úkolem bylo vyluštit křížovku s tajenkou, kdy děti hledaly slova vyvěšená na chodbě. Poslední prací bylo složit a slepit obrázek dané bankovky. Pod lupou jsme si prohlédli údaje na maketách papírových bankovek a pověděli jsme si o osobnostech, které jsou na nich vyobrazeny. Práce se dětem povedly a byly obodované. J. Kreichová
Středa 25. října byla věnována finanční gramotnosti. Děti byly rozděleny do pěti skupin, v nichž se blíže seznámily s členy rodin svých vrstevníků Kláry, Ivany, Honzy, Marka a dvojčat Veroniky a Romana, se kterými se setkaly už v 1. třídě. Dále jsme si povidali o penězích, co vlastně jsou, jak k nim lidé přicházejí, co se za ně dá a nedá koupit, z čeho jsou vyrobené, o různých měnách, jaké jsou hodnoty našich mincí a bankovek. Mince jsme si detailně prohlíželi a zjišťovali shody a rozdíly mezi nimi. Některé z nich jsme různými způsoby rozměňovali. Doplňovali a vysvětlovali jsme si známá přísloví. Během dopoledne došlo i na několik her, např. poznávání hodnoty mincí poslepu, běhací hru a určování názvů starých mincí podle popisů. Děti velmi pěkně pracovaly a získaly spoustu nových vědomostí. D. Krejčí
25.10. 2017 proběhl na naší škole den finanční gramotnosti. Děti pracovaly ve skupinkách a seznamovaly se s pojmy: kapesné, příjem a výdaj. Propočítávaly výdaje na školním výletě. Nakonec si zasoutěžily - vyluštily křížovku a poskládaly peněžní puzzle.
Ráda bych poděkovala panu Trachtovi, který nám zapůjčil staré bankovky, které si děti mohly s pomocí lupy prohlédnout. P. Padrtová
25.10.2017 proběhl na naší škole Den finanční gramotnosti. Děti pracovaly ve skupinkách (tzv. rodinách). Nejprve jsme si připomněli charakteristiku rodiny a představili rodinu ostatním skupinám. Každá skupina vyplnila tabulku příjmů, výdajů a kapesného pro svoji rodinu podle dostupných informací.
Dalším úkolem bylo uhádnout státy EU, ze kterých pochází staré mince. Pod lupou jsme si prohlédli údaje na mincích, které si děti přinesly. V pracovním listu jsme seznámili s předchůdci eura a s pomocí mapy jsme v dalším pracovním listu vybarvili státy, kde se platí eurem. Přišla řada i na soutěž, při které děti hledaly po třídě správné odpovědi do křížovky. Nakonec se děti seznámily s dalšími pojmy - dětský účet, platební karta. Na závěr každý žák navrhl vlastní platební kartu. S. Panská
Den finanční gramotnosti byl tentokrát zaměřen na hodnotu peněz, hospodaření s nimi, vzhled našich současných i bývalých mincí, na přísloví spojená s penězi a mnoho dalšího. Formou skupinové práce jsme plnili jednotlivé úkoly, jejichž výsledky se nám povedlo i náležitě odprezentovat. Prostřednictvím soutěže jsme si ověřili i naše znalosti v této oblasti. Byl to smysluplně a zajímavě strávený den. J. Rodičová
Ve středu 25. října probíhala celoškolní akce Den FG. Děti pracovaly ve skupinách se svými rodinami a plnily tyto úkoly.
1. Každá skupina si připomenula charakteristiku svojí rodiny a představila rodinu ostatním skupinám.
2. Vyplňovaly tabulku hospodaření rodiny za měsíc září a říjen.
3. Pracovaly s předchůdci eura - každá rodina si pomocí lupy prohlédla staré mince a zkusila podle názvu uhodnout, z jakého státu EU pochází. Následovalo vyplňování pracovních listů - předchůdci eura a cestujeme eurozónou.
4. Luštily křížovku, která uváděla další téma - dětský účet.
5. Seznámily se s platební kartou - co to je, nač ji používáme, kdo má kartu... Děti zkoumaly vzorové karty a nakonec namalovaly návrh na vlastní platební kartu.
Akce se dětem líbila a byla pro ně přínosná. Z. Rokosová
V úterý 25. října se konal Den finanční gramotnosti. Smyslem a hlavním cílem této akce je porozumění finančním situacím, do kterých se mohou děti dostat, učí se rozhodovat o svých penězích a kapesném. Abychom předešli zasahování do soukromí žáků a jejich rodičů, pracovali jsme s modelovými rodinami. Žáci se stali finančními poradci dětí - Honzy, Marka, Kláry, Ivany a dvojčat Veroniky a Romana. S těmito kamarády a jejich rodinami budou pracovat až do 5. třídy vždy 2 krát do roka.
Na začátku se žáci rozdělili do šesti skupin - rodin. Na základě dané charakteristiky žáci namalovali rodiny a odprezentovali ji před celou třídou. Poté pracovali s mincemi 1 Kč, 2 Kč, 5 Kč - prováděli frotáž, rozměňování, skládání nafocených mincí aj. Děti ve skupinách pracovaly poprvé a musím je pochválit za vzorné chování a týmovou spolupráci. I. Vrátná