Základní škola Třeboň Na Sadech 375

Adresa Základní škola Třeboň
Na Sadech 375, 379 35 Třeboň

Telefon 384 722 392

Velikost písma

Cesta k této kategorii: Úvodní stránka / O škole / Školní akce / 2015/2016 / říjen

Beseda - preventivní program

Ve dnech 21. a 22. října 2015 jsme využili nabídky paní Heleny Komasové, lektorky pražského Centra Prevence Pathfinder, a pozvali si ji, aby v každém ročníku druhého stupně udělala preventivní program na námi zvolená témata.

 
Než se budu věnovat jednotlivým ročníkům, rád bych zmínil, že všechny besedy, přednášky a hry se dětem velmi líbily a byly pro ně přínosné. Jak jsem na základě zpětných dotazníků a rozhovorů zjistil, bylo to nejen díky zajímavým cvičením a tématům, ale hlavně díky osobě paní Komasové, která děti velmi zaujala. Nejen příklady z praxe, ale především její osobní příběh a zkušenosti děti často zajímaly.
Ve všech programech jsme se dotkli problematiky facebooku a kyberšikany, byla zdůrazněna ohleduplnost v chování vůči ostatním.
 
6. ročníky měly program s názvem "Dobrá parta". Žáci se nejprve zamýšleli nad různými otázkami, např. jestli potřebujeme kamarády a kdo je zodpovědný za to, zda je máme nebo ne. Dále dostali lístek, na který měli napsat, podle čeho se pozná dobrá i špatná parta. O svých názorech následně diskutovali. Další částí byla debata o tom, jak se pozná dobrý kamarád a zda toto žáci sami splňují a jsou tedy i dobrými kamarády. Bylo zajímavé sledovat sebereflexi dětí při zjišťování, že není lehké být dobrým kamarádem. Nejoblíbenější činností se stala hra na "Supermana", kdy byl dětem nalepen na záda velký papír, na který pak ostatní psali, co o dotyčném vědí. Po přečtení byly děti překvapeny, co o nich okolí ví. Dokonce se podivily nad tím, co o nich neví. Nakonec se žáci zamýšleli nad tím, co na sobě můžou změnit a co nabízí třídě, aby byla dobrá parta.
 
7. ročníky se věnovaly tématu "Každý má své místo". Setkání začalo aktivitkou, kde měly děti napsat mezi různé profese znaménka nerovnosti nebo rovnosti. Řešili jsme zde různé názory na jednotlivá povolání a i otázku ohledně předsudků. Dále proběhla anketa, kde se děti rozhodovaly, vedle koho by si sedly na dvoudenní výlet po Evropě - opět role předsudků. Dále byl podán důkaz, jak stále hledáme a pamatujeme si spíše věci negativní, ale že si všímáme detailů. Velmi se povedla hra "Na chválení", kde si děti vyzkoušely, že není jednoduché někoho pochválit a že si málo všímáme toho dobrého na nás. Následovala debata o tom, zda si člověk může sám za to, když je sám. Děti přišly na to, že vlastně žádný člověk není úplně sám (s výjimkou jedinců narozených s nejtěžšími nemocemi). Opět byla krátká diskuse na téma "Image a její význam ve společnosti". Nakonec měli žáci za úkol napsat pět věcí, kterých si na sobě váží a dvě, které se jim na sobě nelíbí a mohou změnit. Důležitá byla potom prezentace svého názoru nahlas před ostatními. Závěrem byla zdůrazněna práce v týmu, sebedůvěra a sebekázeň a ještě jednou se hrálá "Chválená".
 
8. ročníky si povídaly na téma "Problémy dospívání". Zazněla zde spousta témat, nad kterými se žáci zamýšleli a diskutovali. Odpovídali např. na otázky: Jaké problémy mohou mít teenageři?, domácí násilí a nepokoje v rodině, drogy, šikana, problémy s učením, anorexie, smrt blízkého člověka ... Děti překvapilo, kolik problémů jejich vrstevníci řeší a že opravdu ještě existují problémy, které by je nenapadly a s kterými se nesetkaly. Velmi důležitou částí bylo zamyšlení se nad tím, jak vlastně problémy svoje i druhých poznat a jak si v nich umět poradit a ostatním třeba pomoci.
 
9. ročníky čekalo téma "Občanský průkaz". Nejprve se žáci zabývali otázkou, co se pro ně změní, až dostanou tuto "kartičku", která jim sice dává nové možnosti, ale zároveň zvyšuje i odpovědnost. V další části paní Komasová vyprávěla svůj životní příběh a své poznatky a zkušenosti, což děti velmi zajímalo, všichni bedlivě poslouchali a následně diskutovali. Na závěr každý napsal na papírek zamyšlení, jaký bude on sám ve 40 letech a čeho by chtěl dosáhnout. Bude jistě zajímavé, pokud se někomu podaří ten papírek uchovat a v danou dobu porovnat, jak se jeho očekávání naplnila či nikoliv.
 
Celkově se celý program společnosti Pathfinder velmi povedl a již teď se těšíme na další spolupráci v příštích letech.

Chcete udělit souhlas s využíváním sledovacích cookies?
Další informace

Přijmout Odmítnout