Klíčové kompetence
Klíčové kompetence představují souhrn vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění našich absolventů v dalším životě. Jsou hlavní prioritou našeho výchovně vzdělávacího působení na žáky.
Všechny klíčové kompetence rozvíjíme na základě Bloomovy taxonomie za pomoci výchovných a vzdělávacích strategií.
Cílová úroveň naplnění KK je rozlišena do tří hladin:
- hladina A – nejnižší úroveň KK
- hladina B – střední úroveň KK
- hladina C – nejvyšší úroveň rozvoje klíčové kompetence
Výchovně vzdělávací strategie ( Kráceno)
- Kompetence k učení - učitel vede žáky k tomu, aby
- Si vytvářeli čtenářské návyky a četli s porozuměním
- Sami vyhledávali informace a uměli posoudit jejich relevantnost
- Vybrali efektivní způsoby a strategie získávání a zpracování informací
- Pracovali s daty a správně je vyhodnocovali
- Poznávali své vlastní schopnosti a využívali je
- Kompetence k řešení problémů - učitel vede žáky k tomu, aby
- Chápali podstatu problému a orientovali se v něm
- Hledali vlastní řešení a porovnali je s realitou
- Pozorovali a vnímali svět, experimentovali, vytvářeli algoritmy řešení
- Se nenechali odradit případným neúspěchem
- Kompetence komunikativní – učitel vede žáky k tomu, aby
- Využili dostatečného prostoru pro vyjadřování, který jim byl učitelem poskytnut
- Se vyjadřovali ústně i písemně logicky, výstižně, souvisle a kultivovaně v různých komunikačních situacích (přednes, diskuze,…)
- Naslouchali ostatním mluvčím
- Uváděli věci do souvislostí a argumentovali
- Kompetence sociální a personální - učitel vede žáky k tomu, aby
- Měli zdravé sebevědomí, objektivně hodnotili ostatní i sami sebe
- Byli zodpovědní za své vzdělávání i za jeho průběh
- Kriticky mysleli a přijímali oprávněnou kritiku
- Dodržovali pravidla fair play
- Kompetence občanské - učitel vede žáky k tomu, aby
- Dodržovali základní společenské návyky, úctu k ostatním lidem
- Byli tolerantní, chápali kulturní, sociální a národní rozdíly
- Ekologicky mysleli a chovali se, aby byli zodpovědní za své chování
- Uplatňovali svou fantazii, představivost a kreativitu
- Kompetence pracovní - učitel vede žáky k tomu, aby
- Správně pracovali s pomůckami a nástroji a používali je šetrně
- Se zapojovali do projektů, soutěží,…
- Byli manuálně zruční
- Využívali různých materiálů a technik
Tématické okruhy průřezových témat procházejí napříč vzdělávacími oblastmi a obory. Nejsou pro ně zřízeny samostatné vyučovací předměty, ale integrujeme je do všech vyučovacích předmětů, realizujeme jejich obsah formou projektů a jsou obsaženy také v celoškolních aktivitách.
V osnovách jednotlivých předmětů jsou konkretizována na jednotlivá témata a podtémata.
- Osobnostní a sociální výchova - Osobnostní rozvoj
- Rozvoj schopností poznávání
- Sebepoznání a sebepojetí
- Seberegulace a sebeorganizace
- Psychohygiena
- Kreativita
- Poznávání lidí
- Mezilidské vztahy
- Osobnostní a sociální výchova
- Komunikace
- Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
- Hodnoty, postoje, praktická etika
- Kooperace a kompetice
- Výchova demokratického občana
- Občanská společnost a škola
- Občan, občanská společnost a stát
- Formy participace občanů v politickém životě
- Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování
- Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
- Evropa a svět nás zajímá
- Objevujeme Evropu a svět
- Jsme Evropané
- Multikulturní výchova
- Kulturní diference
- Lidské vztahy
- Etnický původ
- Multikulturalita
- Princip sociálního smíru a solidarity
- Environmentální výchova
- Ekosystémy
- Základní podmínky života
- Lidské aktivity a problémy životního prostředí
- Vztah člověka k prostředí
- Mediální výchova
- Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
- Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality
- Stavba mediálních sdělení
- Vnímání autora mediálních sdělení
- Fungování a vliv médií ve společnosti
- Tvorba mediálního sdělení
- Práce v realizačním týmu