Charakteristika školního vzdělávacího programu
Základní filosofií je, že absolvent školy musí být vybaven nástroji (klíči), pomocí nichž obstojí ve společnosti a ve svém dalším životě. Vzdělávací nabídka je proto velmi pestrá a zároveň umožňuje přizpůsobení osobním potřebám a zaměření každého žáka. Škola je tak určena pro všechny žáky bez ohledu na jejich vrozené schopnosti či předpoklady.
Zaměření školy
Aby žák byl schopen obstát ve společnosti, musí především účinně a efektivně komunikovat, logicky myslet a být schopen řešit problémy. Základní podmínkou je duševní i fyzické zdraví. Z toho vycházejí tři priority (zaměření) naší školy. Jsou jimi:
- Jazyk a jazyková komunikace jako prostředek k úspěšnému dorozumění s ostatními lidmi včetně dorozumění ve sjednocené Evropě
- Matematika, její aplikace a ICT jako prostředek logického myšlení, schopnosti řešit problémy, druhá gramotnost (integrované dvě oblasti RVP)
- Člověk a zdraví jako základní předpoklad jakýchkoli dalších aktivit
Další oblasti jsou chápány jako nadstavbové, přesto velmi důležité součásti výchovně vzdělávacího působení školy:
- Člověk a příroda jako prostředek koexistence člověka s přírodou, oblast vychází z místních podmínek
- Člověk a svět umožňuje existenci člověka ve společnosti (integrovány dvě oblasti RVP)
- Umění a kultura jako součást širšího pojmu zdraví jedince, která navíc obohacuje život člověka
- Člověk a svět práce jako důležitý prostředek uplatnění se na trhu práce, rozšířeno o prvky ekonomické gramotnosti
Výchova a vzdělávání se uskutečňuje ve dvou velkých blocích. Jsou jimi:
- Základní výchovně vzdělávací nabídka, kterou absolvuje každý žák. Rozsah a hloubka jsou uzpůsobeny individuálním schopnostem každého žáka. Tento blok je zastoupen povinnými předměty, krátkodobými kurzy a dalšími mimotřídními aktivitami.
- Rozšiřující výchovně vzdělávací nabídka umožňuje zaměření podle zájmu, schopností a budoucí orientace. Volí si ji každý žák vždy ve třetím, šestém a osmém ročníku. Prostupnost je možná v průběhu období podle podmínek a možností školy.
Blok je tvořen
- Povinnou specializací na jeden ze šesti oborů (jazyk, informační a komunikační technologie, estetika, sport, přírodní vědy a společenské vědy).
- Volitelnými předměty, které se stanou pro žáky povinnými. Předměty mohou dále rozšiřovat specializační zaměření žáka, nebo naopak budou „doplňkovými“ specializacemi
- Nepovinnými předměty, které si může žák zvolit na základě svého zájmu nad rámec vzdělávacího plánu
- Kroužky jsou nabízeny žákům jako rozšíření specializace nebo zpestření jejich vzdělávací dráhy. Jsou organizovány jako mimotřídní aktivity. Významný podíl zaujímají ve školní družině a školním klubu.