1. třídy v příštím školním roce
Mé jméno je Kristýna Puklová a v příštím školním roce povedu jednu z prvních tříd. Vzhledem k novinkám v Rámcovém vzdělávacím programu a změnám v hodnocení, o kterých se teď často mluví, bych Vám ráda nastínila, jakým způsobem bych chtěla příští školní rok v první třídě pojmout a uchopit.
Nástup dítěte do první třídy je pro rodinu vždy velká změna, která je v mnoha směrech pozitivní a obohacující, ale jak si jako maminka prvostupňového dítěte ještě velmi dobře pamatuji, tak i náročná. Snažím se žákům začátky ve škole zpříjemnit časem, který tráví aktivně a zároveň má velkou socializační i výukovou hodnotu. Zařazuji do výuky seznamovací hry, didaktické hry, pomocné říkanky s pohybem a postupně i nácvik skupinové práce, výuku venku a aktivity podporující digitální gramotnost. V třídnických hodinách se zaměřuji především na pojmenování kladných i záporných emocí, které žáci prožívají tak, aby věděli, že i záporné emoce jsou v pořádku a musíme se s nimi učit pracovat. Se třídou se účastním výchovně preventivních programů a v případě potřeby spolupracuji s metodikem prevence.
Doposud jsem kombinovala formativní a sumativní hodnocení, což v příštím školním roce hodlám rozšířit také o slovní hodnocení, ve kterém bych ráda posoudila především konkrétní posun, případně potřebnou dopomoc individuálně u každého žáka tak, aby to reflektovalo jeho momentální možnosti a nabyté schopnosti. Toto celkové hodnocení bych ráda vytvářela nejen na základě dílčích prací a výkonů žáků, ale také na základě konzultací ve složení žák – učitel - rodič, tzv. Tripartit, kterými budou nahrazeny stávající třídní schůzky. Podkladem pro tyto schůzky by se staly Mapy učebního pokroku, které bych s žáky ráda vedla a se kterými budou rodiče průběžně seznamováni, dále sebehodnocení žáků a hodnocení moje, tedy učitelské. Byla bych ráda, kdyby žáci již v první třídě dostali základ k tomu, aby dokázali hodnotit vlastní práci a tuto dovednost v dalších ročnících rozvíjeli.
Na Vás a všechny děti se těším na dnech otevřených dveří, u zápisu, na “Školičkách” a především v září v první třídě.
Jiřina Belzová
Ve své výuce využívám spoustu metod.
Střídám aktivity dle pozornosti dětí. K dětem přistupuji individuálně.
Vyučování často prokládám pohybovými aktivitami.
V hodinách využívám k osvojení znalostí výukové materiály, které jsem si vytvořila. Díky nim se děti formou hry učí nové věci a procvičují i to, co už umí.
Pro přehlednost používám interaktivní učebnice, které jsou obohaceny spoustou her zaměřených na procvičení učiva.
Do hodin zařazuji i činnosti z běžného života. Žáci se tak z diváků stávají aktivními účastníky svého vzdělávání.
Při práci ve dvojicích či skupinkách se učí spolupráci, vzájemné pomoci a umět vyslechnout názor druhého.
Výuku zpestřuji i zajímavými projekty, kterými se zabýváme ve všech předmětech.
V popředí mé výuky stojí hravost a vnitřní motivace dětí.
Mým cílem je, aby byly děti spokojené a rády chodily do školy.