Finanční gramotnost
Den finanční gramotnosti
26. října se po delší době uskutečnila další část projektu o finanční gramotnosti. Tento projekt je realizován v souladu s programem "Rozumíme penězům", jehož hlavním cílem je finanční vzdělávání dětí a zvýšení finanční gramotnosti v České republice.
Akce se zúčastnili všichni žáci prvního i druhého stupně. Jako obvykle byl projektový den na druhém stupni rozdělen do dvou částí. Mladší žáci (6. a 7. ročník) se v první části soustředili na historii peněz a na svůj vlastní postoj k penězům. Starší žáci (8. a 9. ročník) si zábavnou formou zopakovali znalosti získané v hodinách občanské výuky a v minulých dílech projektu. Jednalo se především o základní pojmy v oblasti finanční gramotnosti.
Druhou část projektového dne strávili žáci prací ve fiktivních domácnostech. Protože se jednotlivé třídy druhého stupně nachází v různých fázích tohoto dlouhodobého projektu, byla témata, na nichž pracovaly odlišná. Žáci šestého a vinou distanční výuky v loňském roce také sedmého ročníku s projektem začínali. Sestavili si fiktivní domácnosti, jejichž prvním úkolem bylo vytvoření rodinné vizitky a její prezentace ve třídě. Následovala práce s rozpočtem domácnosti a zanesení správných údajů do tabulky. Na závěr žáci založili portfolia svých fiktivních domácností, do kterých budou během dalších projektových dní zakládat získané materiály a zaznamenávat změny v rozpočtech.
Pro osmáky bylo hlavním tématem plánování dovolené. V první části se žáci soustředili na poznávání cizích měn, na práci s kurzovním lístkem a na výhody a rizika používání platebních karet v zahraničí. Další část projektového dne pracovali žáci ve fiktivních domácnostech. Po kontrole již sestavených rozpočtů, následovalo plánování rodinné dovolené. V plánech museli žáci vycházet z finančních možností své fiktivní rodiny. Po výběru dovolené bylo nutné zanést změny do rozpočtové tabulky. Na závěr žáci prezentovali ve třídě vytvořené obrázky z dovolené a informovali ostatní o finančních produktech, které k jejímu "zaplacení" využili.
Rovněž žáci 9. ročníku pracovali v již založených rodinách. Jejich hlavním úkolem bylo sestavení návrhů na snížení nákladů na provoz domácnosti a vytvoření prezentací na téma ekologické bydlení, solární panely, druhy vytápění a úsporné žárovky. Poté byli žáci obeznámeni s nepříjemnou situací, která zatíží jejich domácí rozpočet, a to s rozbitou chladničkou. Žáci si vybrali na internetu novou chladničku a náklady na její nákup zanesli do rozpočtové tabulky.
Projektový den se vydařil a zábavnou formou pomohl dětem k lepší orientaci ve světě peněz. J. Písaříková